0
The  

Grøn the

Healthy properties of green tea

Grøn te er et godt supplement til hverdagens måltider for mange mennesker. Det er dog værd at værdsætte det ikke kun for sin unikke smag, men også for dets mange sundhedsfremmende egenskaber. Grøn te er en særligværdifuld helbredelsesdrink, som effektivt kan understøtte forebyggelse og behandling af mange sygdomme. Hvorfor skal vi inkludere det i vores kost?

Hvad gør grøn te speciel?

Healingsegenskaberne ved grøn te er kendt siden oldtiden. I traditionel kinesisk medicin er det blevet betragtet som en smertestillende middel, immunforstærker og kropsrens. Dets multiretningsbestemte virkningerer blevet bekræftet af adskillige videnskabelige undersøgelser og observationer. Ikke underligt, at med den voksende bevidsthed om rationel ernæring, bliver grøn te stadig mere populær.

De unikke egenskaber ved grøn te er hovedsageligt relateret til dens produktionsteknologi. Grøn te gæres ikke. For at få det udsættes friskrivede blade for varm damp i ca. 35-40 sekunder. Denne proces stopperoxidationen af ​​visse stoffer og bevarer således rigdommen af ​​aktive ingredienser. Takket være dette kendetegnes grøn te blandt det høje indhold af polyfenoler og vitaminer. De vigtigste komponenter i grøn teer forbindelser med antioxidantegenskaber - catechin og flavonoider. Det er også en fremragende kilde til nogle mineraler (f.eks. Fluor, kalium, calcium, zink) og vitaminer (f.eks. A, B, C, E). Bladenssammensætning kan dog variere lidt afhængigt af oprindelsesstedet, høsttidspunkt, dyrkningsbetingelser og plantens alder. Grøn te dyrkes hovedsageligt i Japan, Kina og Taiwan. De mest populære arter inkludererblandt andet: Sencha, Bancha, Kukicha, Matcha, Gunpowder, Hojicha. Individuelle te har forskellig smag og lugt - nogle er sarte, andre mere tydelige. Så det er værd at vælge dem i henhold til dine egnepræferencer.

Hvordan påvirker grøn te kroppen?

Polyfenoler i grøn te beskytter kroppen mod de negative virkninger af frie radikaler, der er ansvarlige for udviklingen af ​​mange civilisationssygdomme. Deres virkning mod kræft er især lovende. Polyfenoler kanhæmme og forsinke udviklingen af ​​kræft (inklusive hud, lunger, fordøjelseskanal). På grund af dets evne til at sænke kolesterolniveauer i blod og positiv indflydelse på blodkar, kan grøn te være nyttig tilforebyggelse af åreforkalkning, hypertension, slagtilfælde, hjertesygdomme, trombose. Forbindelserne indeholdt i infusionen trænger ind i nervevævet og binder jernioner, hvilket påvirker udviklingen af​​neurodegenerative sygdomme. At drikke grøn te kan derfor hæmme udviklingen af ​​senil demens, Parkinsons eller Alzheimers sygdom. Grøn te har også en antiinflammatorisk og antibakteriel effekt. Detsregelmæssige indtag reducerer reumatiske klager og betændelse i huden og hjælper med i kampen mod karies, sygdomme i tænder og tandkød.

Grøn te er også værdsat som et effektivt middel til at lette vægttab. Catechinerne deri reducerer ophobningen af ​​fedtvæv og hæmmer vægtøgning. Den sunde drik accelererer desuden metabolismen og reducererappetitten og hjælper dermed med at bevare optimal vægt.

Den usædvanlige infusion er også værd at bruge til at forberede en hjemmegenetoksificeringsbehandling. Grøn te regulerer lever- og nyrefunktionen og letter udskillelse af toksiner. Det kan derfor perfekt rensekroppen for skadelige stoffer.

Grøn te er også meget brugt i kosmetik. Ekstrakter deraf opnås reducerer cellulite, hæmmer aldring af huden og lindrer problemer med fedtet og acne udsat hud.

At drikke en ekstraordinær infusion er undertiden en måde at sikre lang levetid. Den helende drik stimulerer immunsystemet og forbedrer kroppens samlede evne til at klare skadelige miljøfaktorer. Det kan derforsandsynligvis forlænge livet.

Hvordan tilberedes grøn te?

For at få alle de dyrebare egenskaber ud af grøn te og på samme tid ikke at miste smagen, er det værd at passe på at forberede brygget korrekt. Grøn te brygges bedst i ca. 1,5-3 minutter. Hvis vi ønsker at brugedet i afslapningstidspunktet, bør vi forlænge brygningstiden lidt. Grøn te kan normalt brygges to eller tre gange. Brug vand ved 60-80 ℃ til at forberede det. Brug blødt, let surt vand med lavt klor-, jern- ogmagnesiumindhold for at nyde den store smag af drikken.